Selasa, 27 Mac 2012

Bukit Aman, Ulu Kinta


Masa mula pindah sini 30 tahun dulu, kitorang main bola je atas jalan ni. Tapi jauh di sudut hatiku, cewah, aku sangat-sangat teringin nak gi bukit kaler hijau muda yang ada kabel elektrik voltan tinggi sanun. Dulu-dulu kitorang panggil Salem High Country. Memandangkan sekarang iklan Salem dah tak ada dalam TV, abaikanlah.


Akhirnya, pada 24.3.12 , 29 tahun lepas berpindah ke sanun, aku berjaya sampai ke Salem High Country yang indah dipandang, rupanya tanahnya tak subur. Huhu. Penduduk kawasan Ulu Kinta panggil bukit ni Bukit Aman. Agaknya cawangan Bukit Aman nak bukak atas ni kot.


Hanya pokok kemunting, kemuncup dan asam apa ke nama yang selalu tumbuh tepi lombong tu je yang ada termasuk belukar-belukar kontan. Pun boleh. Ini kerana tanahnya terdiri dari kerikil berferum dan mangan. Walawei. Pandai lak aku istilah tu. Patutlah dari zaman dinosor lagi takde pokok kayu tumbuh.


Walaumacammana pun, pengalaman berada di atas bukit ini memberikan kepuasan, walaupun aku dah sampai Bangkok, Phuket, Jakarta, Bandung, rupanya, tempat secantik ini yang dekat dengan rumah aku, baru lah aku jejaki. Malu.. malu..


Impian aku ialah, untuk menduduki rizab TNB bawah kabel ni. Kalau tak boleh buat tempat bercucuk tanam, apa salahnya kita buat tempat bercucur tanam. Buat kubur da.. ala2 Nirvana Memorial Park, jual satu lot RM1 juta kat Cina. The expensive way to go to hell. Ops..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan