Jumaat, 30 Mac 2012

Kehadapan Duit Yang Kurindui

Sedih tol. Dalam idup aku, sekali je aku pernah pegang duit ni. Tu pun masa tahun 1995. Aku baru abis Form 5, abang aku kirim duit, suruh aku manage renovation rumah mak bapak aku kat Ipoh.

Aku ingat lagi, masa kat hardware, bini Tan siap ada pengimbas ultra-violet untuk check duit aku tu betul ke tidak.  Duit tu keras, kalau pegang terasa kasar dan tulisannya terasa timbul. Takkan la palsu?

Paling sedih, lepas beli barang kat hardware dia, balance yang aku dapat cuma beberapa keping duit seringgit dan sepuluh ringgit. Selepas itu, not RM500 tak lagi aku temui dalam idup aku.

Malangnya, pada tahun 1997, duit yang comel lagi indah ini telah ditiadakan bersama-sama duit RM1000. Nak tau sebab apa, tanya Nallarikek Nallakaruppan, kawan Anwar Ibrahim.

Maka tak merasalah generasi seterusnya untuk memiliki not kertas yang bernilai lebih besar dari gaji sesetengah orang pada waktu itu.





Yang di bawah ni pula, kawan dia yang dah turut pupus. Kenapa pupus? Tanya Nallakaruppan kawan Anwar Ibrahim. Bayangkan anda yang gaji RM1000 sebulan dapat sekeping duit ni setiap bulan. Dan bayangkan pulak mereka yang bergaji bawah RM1000 waktu itu yang menyedari, ada wang kertas yang lebih besar nilainya dari gaji mereka, di pasaran semasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan