Khamis, 29 Mac 2012

Tanah oh Tanah

Di zaman subrakala purbakala, orang teroka tanah ikut suka hati dorang jer. Maklum lah, tanah tengah banyak. Eh, bukan.. Manusia tengah sikit.. Eh.. tanah tengah banyak.. Eh.. apa-apa je lah.

Tapi zaman tu tak ada lagi teknologi. ( nama pun zaman purbakala ) Sekarang dah ada internet. Dah ada satelit map kat Google. Apa lagi. Marking la. Ambik kordinat sesuka hati ibu ayah kita, lepastu kita cari pakai GPS kat telefon.

Bijak ke tidak? Wah wah wah. Masuk bakul angkat sendiri yer. Boleh la kan? Sedangkan masuk lif pun takkan nak suruh orang tekan kan. Melampau namo'eh. Hahaha. Len kali minum susu ibu. Minum susu lembu, maka lembulah ibu susuannya. Eh!

Ingat lagi masa internet mula ada kat mata aku. Kekira 12 tahun nan lalu. Aku tercari-cari kat internet imej satelit untuk mana-mana kawasan kat Malaysia. Yer la.. teringin nak tengok pemandangan dari satelit. Harini, segalanya di depan mata. Nasib baik tak pengsan berbuih mulut sebab terkejut dengan kepantasan teknologi.

Dengan kepantasan teknologi inilah, kini tiba, tika waktunya, ku mencipta kejayaan yang penuh gemilang. Macam lagu patriotik je kan? Dengan kepantasan teknologi inilah kita boleh marking tanah untuk kita teroka.

Macam yang aku nak buat sekarang. Tukar balik Ipoh, kalau tak boleh tukar, berhenti kerja. Aku nak tanah. Dengan tanah yang aku teroka sendiri, usahakan sendiri, Eplai (comel je perkataan tu) sendiri kat PTG. Aku mahu anak cucu aku dapat mewarisi tanah dan kalau dorang nak jual kat Cina, biarlah harganya puluh juta. Tu dia, mentaliti Melayu terserlah. Pun intended sebenornye.

Sekurang-kurangnya tak lah mati papa kedana di rumah teres dua tingkat ratusan ribu pembelian bapak demer yer tak. Eh, jangan terasa. Tersinggung tak pe.

Tanah sangat penting you know. Jangan buat lawak sembang tanah kubur pulak. Kang kena hempok, kerat, bakar, buang sungai baru padan muka korang. Kubur pun takde.


Inilah tanah Malay Reserved yang masih terbuka untuk diterokai bagi tujuan pertanian. Tertera ialah jarak atas peta antara point-point dan anggaran keluasan hektar/ekar bagi setiap segitiga yang akan dibuka secara berperingkat. 

20 tahun lagi dapat la kat aku ye tak. 20 tahun pastu, layak la aku buat kediaman ala bangla banglo di lereng bukit bak kayangan. 20 tahun pastu tanah pun runtuh. Tapi takpe, belum tentu aku ada lagi time tu. Hahaha.

Ei.. tak sabor rasenyer awak nak gi site Sabtu ni. Yabedaberudu! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan