Isnin, 2 April 2012

Aku Ingin Berhenti Jika..

Masa aku mula masuk

Hari ini, genap 9 tahun 3 bulan 9 hari aku bekerja gomen. 4 tahun 6 bulan 9 hari terakhir dari tempoh itu, aku berkhidmat di bahagian ini, di jabatan ini, di kementerian yang sama, menjawat jawatan lantikan kedua.

Aku bertugas di lapangan barua baru yang mana tunggangjawab tanggungjawab aku meliputi kawasan yang besar.  Tetapi kemalangan buat diri aku apabila aku mempunyai bos yang kata-katamu hanya mimpi di siang hari kata-katanya tidak konsisten!

Dua minggu sudah, dia kata, kalau Isnin datang lambat, sebab balik Ipoh, maka baliklah selambat mana aku dah kelambatan di pagi hari. Noted. Aku pun tweet la, fb status la, memuji keprihatinan dia. Minggu lepas aku pun lambat masuk hari Isnin. jam 9.18 pagi. Sebab naik bas jam 5.00 pagi kat Medan Gopeng. Itu belum cerita kisah sedih tidur macam pengemis sambil dihadiahkan lovebite oleh nyamuk-nyamuk dari jam 2.30 pagi sebab itu je time yang dapat ditolong kawan-kawan untuk hantar aku ke stesen bas yang terletak 12 km dari rumah aku.

Minggu ni, aku choba untuk naik bas jam 6.30 petang pada hari Ahad. Niat baik ke tidak? Sebab tak mau lambat pagi Isnin. Tetapi kita hanya merancang. Bas terakhir ke rumah aku jam 10.15 malam. Sampai KL dah 9.30 malam. Adakah aku mesti tidur di Putrajaya Sentral sedangkan ada tempat tidur yang lebih berbaruah bermaruah di KL?

Jadi aku pun tidur di rumah member di KL. Pagi-pagi buta, aku meredah embun bersesak bersama Bangla dan Indon untuk segera pulang ke Putrajaya. Takdirnya, aku masuk kerja jam 9.23.

Kali ini dia bising. Dia kata, kenapa tak call? (kan hari ni hari Senin, paham-paham je lah). Kemudian dia kata, kebenaran datang lewat tu bukan setiap minggu. Aik, hari tu tak pulak dia kata benda tu. Kata pegawai profesional. Tindakan langsung tak profesional. Tengok rupa selalu benor pergi meeting. Valid ke sesuatu arahan yang tidak dimasukkan dalam sesuatu meeting.

Betol, boss aku yang paling dibenci pekerja masa kat Ipoh, seorang andartu peranakan Cina yang gemar mendropkan orang pernah berkata kat aku, " You kalau nak kerja, kerjalah dengan pegawai gred M (macam dia). Jangan kerja dengan pegawai gred B atau S. Sebab diorang kebanyakkannya tak boleh pakai." Betul juga.

Cukuplah aku sebut kes yang itu. Jangan sampai aku sebut, aku yang buat report yang sentiasa 'dititahkan' untuk menyediakan jawapan bagi soal-soal report, TAK PERNAH DIKURNIAKAN SEBIJI PRINTER PUN sepanjang 4 tahun 6 bulan 9 hari bertugas bawah dia.

Itu belum lagi aku bercerita tentang line internet yang baru setahun lepas ada. (itupun sejak mesin cetak separuh juta yang dia beli ni perlukan sambungan internet). Hina sungguh rasanya bekerja dalam bilik mesin berlantaikan simen bercat hijau di sebuah pusat pentadbiran kerajaan yang moden terulung di Asia Tenggara ni.

Sebab itulah selepas 4 tahun 6 bulan 9 hari bekerja dengan dia, aku tak boleh tahan rasa nak berhenti aku dari perkhidmatan awam, andai kata aku tidak diuruskan pertukaran oleh pihak yang sepatutnya.

Tuhan menguji aku dengan perlakuan orang yang tak layak aku hormat dan sanjung. Yang meruntuhkan sebuah masjid untuk memenuhi hasrat hati sendiri yang penuh dengan rasa superiority. Yang seolah-olah, kata-katanya tak pernah salah. Seorang superior yang berlagak master yang melayan subordinates seperti hamba.

Atau beranikah dia menekup mulut aku yang PASTI akan melontar kata-kata kritik yang PANAS sekiranya aku dah tiada lagi dalam perkhidmatan awam?

Lepas aku masuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan